Wednesday, November 21, 2018
Home > Beleggen in Aandelen > Facebook is niet (erg) duur

Facebook is niet (erg) duur

Met een koers/winst verhouding van 47 volgens Morningstar is het lastig om het aandeel Facebook goedkoop gewaardeerd te noemen. Echter in deze blog wil ik wel onderbouwen waarom ik het bedrijf ook niet echt duur gewaardeerd vindt.

Op basis van de huidige koers heeft Facebook een marktwaarde van ongeveer $350 miljard. Aangezien het bedrijf de afgelopen kwartalen sterke omzetgroei en winstgroei heeft laten zien extrapoleren we de winst op basis van het laatste gerapporteerde kwartaal, 3e kwartaal 2016. Het bedrijf presenteerde een winst van $2,38 miljard, op jaarbasis wordt dit $9,52 miljard. Hiermee kom je op een waardering van ruim 36 keer de winst.

Nogmaals, ik ga niet onderbouwen dat dit goedkoop is, echter dit lijkt al een stuk minder duur dan de huidige 47 koers/winst verhouding van Morningstar waarmee we begonnen.

Deze waardering houdt nog géén rekening met enige groei. Over zowel 2015 wist Facebook 43% omzetgroei te realiseren en de verwachting is dat dit ook in 2016 rond de 40% zal zijn. Nu begrijp ik ook dat de steeds grotere omzet de mogelijke omzetgroei lastiger zal maken dus maak ik de volgende aannames.

Aannames:

2016: 26,8 miljard omzet
30% groei in ’17: 34,8 miljard omzet
20% groei in ’18: 41,8 miljard omzet
10% groei in ’19: 46 miljard omzet

Dit zijn in mijn ogen vrij conservatieve aannames, hierbij gaan we er vanuit dat de groei flink keldert maar het is goed om bij een dergelijke groeiaandeel de neerwaartse risico’s in kaart te brengen. Op basis van deze aannames zal Facebook in 2019 ongeveer 46 miljard omzet hebben wat bij een winstmarge van 35% uitkomt op 16 miljard winst (dit is ook erg conservatief aangezien deze in 2016 Q3 45% was). We nemen nog niet eens mee dat het bedrijf $6 miljard aan eigen aandelen gaat inkopen vanaf 2017 en $26 miljard aan cash op de balans heeft staan.

Als dit het geval is en de koers/winst verhouding die beleggers dan bereid zijn te betalen zakt naar 22 (momenteel is dat dus 47) dan behoudt het bedrijf precies de marktwaarde die het momenteel nog heeft. Kortom met een fors afnemende groei en een ruim halverende waardering kan Facebook nog de huidige marktwaarde behouden. Dat klinkt niet als een erg risicovol aandeel in mijn oren.

Daarbij zijn er genoeg potentiële kansen voor omzetgroei binnen Facebook. In het kort: Whatsapp is nu nog 100% reclamevrij en heeft 1 miljard gebruikers. Alle onderdelen: Facebook, Whatsapp, Instagram groeien nog steeds. Een eventuele uitrol van een functie als Facebook Payments zou VISA achtige proporties kunnen aannemen. Deze scenario’s zijn erg speculatief maar geven wel aan dat terwijl de downside beperkt is de upside tegelijkertijd bijna onbeperkt is.