Monday, June 25, 2018
Home > Beleggen in Aandelen > Nike Aandelen Kopen

Nike Aandelen Kopen

Om te bepalen of Nike aandelen voor jou wel of niet een geschikte koop zijn is goed een stukje meer over het bedrijf te weten. In deze analyse kijken we niet alleen naar het aandeel Nike maar ook naar het merk.

Het bedrijf en het merk Nike

Nike werd in 1964 opgericht als Blue Ribbon Sports door de Amerikanen Bowerman en Knight. Pas in 1971 werd de naam omgedoopt tot Nike. Inmiddels is Nike uitgegroeid tot de grootste producent van sportsschoenen wereldwijd. Over het jaar 2015 verkocht het bedrijf wereldwijd voor meer dan $32 miljard aan schoenen en kleding. Het weet hiermee concurrenten zoals bijvoorbeeld ADIDAS ruim voor te blijven. Ook een relatief nieuwe concurrent Under Armour moet het doen met slechts $4 miljard omzet in 2015.

Het sterke merk samen met de enorme schaal zorgen ervoor dat Nike een erg hoge winst kan maken, zowel in totaal als ook per verkochte schoen. Nike weet regelmatig een winstmarge van boven de 10% en soms wel boven de 11% te behalen. Concurrent ADIDAS moet het doen met winstmarges van 6% of 7%.

Naast het merk Nike is het bedrijf ook de eigenaar van de merken Converse, Jordan en Hurley. Hoewel deze merken niet zo groot zijn als het merk Nike zelf is Jordan wel van grote waarde. In 2015 zag het merk Jordan een omzet van $3 miljard waarbij basketbal schoenen de belangrijkste categorie was, het merk heeft hier een marktaandeel van 64% tegenover de nr. 2 Nike met 29%.

Nike zit echter niet stil en heeft eind 2015 een life-time samenwerking met LeBron James, er wordt gespeculeerd dat de NBA superster hiervoor meer dan $1 miljard is betaald.

Het Aandeel: Nike Inc.

Sinds 1980 is Nike beursgenoteerd aan de New York Stock Exchange. Aandeelhouders die toen zijn ingestapt kunnen terugkijken op een erg succesvolle periode. Maar ook een stuk recenter heeft het aandeel van Nike goed gepresteerd, over de afgelopen 10 jaar is een koersstijging van 321% te zien.

Dit is niet enkel het gevolg van stijgende waarderingen, de omzet- en winstgroei van Nike onderbouwt deze koersstijging wel degelijk. Wanneer we 10 jaar terug kijken zien we de volgende omzetcijfers:

2005: $13 miljard omzet
2010: $19 miljard omzet
2015: $30 miljard omzet

Nike’s eigen Voorspelling:
2020: $50 miljard omzet

De groei lijkt erg consistent en er is ook geen reden dat dit plotseling zou stoppen. Echter de $50 miljard klinkt als een ambitieus doel.

Mocht Nike dit wel behalen dan zien we de volgende situatie. Met een netto winstmarge van ongeveer 11% zou $50 miljard omzet uitkomen op $5,5 miljard netto winst. Uitgaande van een gemiddelde koers-winst verhouding van 20 geeft dit een marktwaarde van $110 miljard in 2020. Dit zou ten opzichte van huidige $85 miljard een redelijke groei betekenen maar niet extreem. Echter voor aandeelhouders spelen er nog twee factoren mee dien hun rendement zullen verbeteren: dividend en aandeleninkoop.

Sinds 1987 keert Nike elk kwartaal een dividend uit aan haar aandeelhouders.Veel beleggers zullen dit in eerste instantie misschien bagatelliseren aangezien het dividend meestal rond de 1% per jaar schommelt. Echte de dividendgroei liegt er niet om, 16% in 2014, 14% in 2015 en ook dit jaar weer 12,5% verhoging.

Deze hoge dividendgroei hangt samen met de tweede manier waarop Nike geld terug geeft aan aandeelhouders, namelijk de inkoop van eigen aandelen. Nike geeft de afgelopen jaar tussen de 2 en 3 miljard uit per jaar aan aandeleninkoop. Hierdoor wordt het aantal uitstaande aandelen ongeveer 1,5% per jaar lager en kan het dividend verhoogt worden zonder dat dit veel extra geld kost. Ook in de toekomst zal Nike een steeds hoger wordend dividend gemakkelijk kunnen blijven betalen. Momenteel wordt slechts 30% van de cashstroom gebruikt voor het dividend.

Terugkomend op de $110 miljard marktwaarde die Nike wellicht in 2020 tegemoet kan zien. Wanneer het aantal uitstaande aandelen met 1,5% per jaar blijft dalen is het van 1.742 miljoen aandelen gedaald naar 1.641 miljoen aandelen. De totale winst van $5,5 miljard komt dan uit op $3,35 per aandeel. Dit is 50% hoger dan de huidige $2,16 winst per aandeel. Een koersdoel van $70 in 2020 is dan ook erg realistisch. Hierbij moeten we wel in de gaten blijven houden hoelang Nike vast houdt aan de doelstelling om $50 miljard omzet in 2020 te behalen.

Dip in 2016

Na de sterke stijging van de koers van het aandeel Nike tot en met eind 2015 laat 2016 een flinke daling zien. De koers was echter op $66 ook wel aan de hoge kant eind vorig jaar. Momenteel zitten we met een koers van net boven de $50 op een erg redelijke waardering. Goedkoop is het niet met een koer-winst verhouding van 23 volgens Morningstar. Echter gezien de groei die het bedrijf nog steeds jaarlijks laat zien is dit in de huidige markt ook verre van duur.

Een mogelijke verklaring voor de lagere koers kan de Olympische Spelen in 2016 zijn. Zo zien we de volgende opmerking in de rapportage over het kwartaal eindigend in augustus 2016:

“Demand creation expense was $1.0 billion, up 25 percent”

Een vergelijkbare mededeling kunnen we 4 jaar eerder ook zien, namelijk in het kwartaal eindigend in augustus 2012:

“Demand creation expenses increased 29 percent to $891 million due to marketing support for key product initiatives, as well as support for the Olympics and European Football Championships”

Deze extra investeringen rondom grote sportevenementen zoals de Olympische Spelen bedragen rond de $250 miljoen. Dit bedrag is gezien de kwartaalwinst van rond de $1 miljard een flinke uitgave. We verwachten dat deze kosten het volgende kwartaal een stuk lager zijn waardoor de winst per aandeel verrassend hoog zal uitvallen.