Monday, December 10, 2018
Home > Beleggen in Aandelen > Toegevoegde waarde van LinkedIn voor Microsoft

Toegevoegde waarde van LinkedIn voor Microsoft

Microsoft koopt LinkedIn voor $26 miljard. Vooralsnog lijken de eerste reacties van beleggers erop dat dit gezien wordt als negatief nieuws voor Microsoft. Vooropgesteld dat dit geen koopje is, ze betalen ongeveer 9 keer de omzet, laten we kijken naar de mogelijke voordelen voor Microsoft.

Het eerste voordeel is dat ondanks de hoge prijs het voor Microsoft niet zo ‘duur’ is. Ze hebben $100 miljard op de bank en lenen goedkoop dankzij hun Triple-A rating. Echter belangrijker zijn de  synergievoordelen uit diensten van Microsoft en LinkedIn.

LinkedIn & Skype

Deze samenwerking is gemakkelijk om in te beelden. LinkedIn is het netwerk om werknemers en bedrijven met elkaar in contact te brengen, Skype brengt letterlijk mensen met elkaar in contact. De verdere integratie van deze twee diensten lijkt erg logisch. De bedrijven kunnen bijvoorbeeld Skype knoppen duidelijker aanbieden in LinkedIn en LinkedIn gebruikers Skype tegoeden geven.

LinkedIn & Office365

Onder Office365 valt bijvoorbeeld ook Outlook, ook hier ligt de integratie van LinkedIn voorhanden. Denk hierbij aan persoonsgegevens uit LinkedIn weergeven bij de email contactpersonen in Outlook. Net als Outlook is ook Office365 dienst Sharepoint bedoeld om werknemers goed te laten samenwerken. De samenwerking met LinkedIn zal hier ook voor beide partijen voordelen brengen.

LinkedIn & Bing

Zoeken naar personen en het ranken van de meest relevantie personen, groepen en bedrijven is voor LinkedIn een belangrijk element. De zoekmachine Bing van Microsoft kan hier gebruikt worden om de functionaliteit te verbeteren. Tegelijkertijd krijgt Bing hiermee toegang tot enorme hoeveelheden data om de zoekmachine te verbeteren. In Nederland wordt Bing nauwelijks gebruikt maar in de VS heeft het een marktaandeel van 20%. Wereldwijd weet de zoekmachine $1 miljard omzet per kwartaal voor Microsoft binnen te halen.

Is de Overname (te) duur?

Het bedrag van $25 miljard komt neer op ongeveer $60 per gebruiker, ter vergelijking, Facebook kocht Whatsapp voor ongeveer $55 per gebruiker. Whatsapp groeide veel harder op het moment van overname maar heeft een minder duidelijk verdienmodel dan LinkedIn. Een andere vergelijkbare overname van Microsoft was Skype in 2011 (voor $15 per gebruiker). De overname van Skype werd destijds ook als veel te duur gezien. Echter in 2015 bereikte Skype al een omzet van $2 miljard.

Het is kortzichtig om te kijken naar de dagkoers van het aandeel LinkedIn en geschokt te zijn door de 45% premie die daarop betaalt is. In 2015 stond de aandelenkoers van LinkedIn consequent boven de $200 en regelmatig rond de $250, fors hoger dan wat Microsoft nu betaalt heeft.

Conclusie

Dat er is synergie te behalen is staat vast, in hoeverre dit goed wordt uitgevoerd is altijd afwachten. Laten we Nadella voorlopig het voordeel van de twijfel geven.

De overname is niet goedkoop, maar of het echt te duur is is nu nog niet te zeggen. Tevens heeft Microsoft veel meer geld dan nodig is, het bedrijf koopt nu al voor ruim $10 miljard per jaar aan eigen aandelen in en keert bijna $10 miljard aan dividend uit. Ondanks deze uitgaven groeit de hoeveelheid cash op de balans ook nog met ongeveer $10 miljard per jaar.

Kortom, een logische stap met veel kansen, Microsoft investeert in een sociaal netwerk waar het zelf nog geen goed aanbod in heeft. Tegelijkertijd is dit een netwerk gericht op de zakelijke markt, exact de doelgroep voor veel van de Microsoft producten. Laten we in 2019 kijken hoe het er dan voorstaat!

Bronnen: bloomberg